Betraktninger om Oddsnetligaen

Etter å ha deltatt 2 sesonger i Oddsnetligaen føler jeg for å komme med noen synspunkter.

Hensikten med ligaen er jo at Oddsnet skal kunne presentere flere tips for sine brukere, men hvis tipsene ikke er gode nok, så fungerer jo Oddsnetligaen mot sin hensikt og det synes jeg at den gjør.
Det som bidrar til de dårlige tipsene er jakten på høyere odds, for å slå motstanderen. Dette har ført til at jeg flere ganger har lagt ut tips som jeg egentlig ikke har tro på, men følt meg tvunget til, for å oppnå høyere odds enn min motstander.
Jeg gikk igjennom den sesongen som nettopp er avsluttet og kom da fram til at 205 tips gikk inn, mens deltagerne hadde bommet på hele 266 tips. 

Jeg reagerer også på divisjonsinndelingen. Det skal være litt prestisje å være i Eliteserien og jeg synes det blir helt feil at halvparten i Eliteserien rykker ned etter hver sesong. Så mitt råd er kutt ut flere avdelinger på samme nivå. Ha en Eliteserie, 1. divisjon, 2. divisjon, 3 divisjon etc. med 6 deltagere i hver divisjon, der den som vinner rykker opp og sistemann rykker ned.

Jeg ville også ha gått bort fra at oddsen har noe å si, selv om man fortsatt skal skal ha en minsteodds på 1.80 på tipsene. Jeg tror det vil føre til at kvaliteten på tipsene blir bedre. Man kan se det på denne måten: Et tips som går inn er det samme som at man scorer et mål og hvis man bommer på et tips så slipper man inn et mål.

Jeg synes også det er litt urettferdig at ikke alle deltagerne har det samme utvalget å velge fra. Jeg ville ha gått vekk fra hjemmebane og bortebane og bare hatt en enkelt serie på 5 runder.  Da kan deltagerne velge fritt i alle objekter hele uka, med den begrensning at man ikke kan ha et tips på samme objekt som motstanderen (først til mølla prinsippet).
 Det er opp til deltageren selv hvor mange tips han vil legge ut i løpet av uka.

La oss ta et par eksempler:

Deltager A legger ut 7 tips i løpet av uka, 5 av tipsene går inn og han bommer på 2 (da kan man si at han har en målforskjell på 3).
Deltager B legger ut 3 tips og alle går inn (en målforskjell på 3). 
Deltager B vil da vinne oppgjøret og få 3 poeng og en målforskjell på 3-2.

Deltager A legger ut 4 tips og 3 går inn mens han bommer på 1 tips (målforskjell på 2).
Deltager B legger ut 2 tips og begge går inn (målforskjell 2).
Begge deltagerne får da 1 poeng og en målforskjell på 2-2.

Ved å ikke sette noe tak på hvor mange tips man kan legge ut i løpet av uka, så mener jeg at det er en større sjanse for at de beste tipserne vil vinne sin match.