Denne siden krever javascript
10Bet|Bet24|Bet365|Betfair|Betsafe|Betsson|NordicBet|PinnacleSports|Unibet
DISKUSJONSFORA

Øvrige » ON-prat

Tilbake til forum
Engelsk fotball
torvik Postet 30.08.2010 20:21 Regnskap
Det er færre og færre vanlige engelskmenn som har råd til Premier League-kamper, arbeidsledigheten er stor og billettprisene er skyhøye. En vanlig brite selger sin sesongbillett og fruens til god pris matchday ( selv om det står Elizabeth Bingham på billetten og jeg kommer med den, så er dette vanligere enn at hun selv kommer ) , og ser kampen på den lokale puben. Da lever han godt, har mat til hele slekta kommende uke, og har samtidig cash til 10-15 pints sammen med sine venner på puben med KANONstemning. Istedet for å stå på kampen sammen med en nyrik asiat som ikke vet en dritt om klubben annet enn navnet på toppscoreren og dama hans. Og som spør om ting som er TOTALT hinsides, samtidig som han leter etter teksten til "You`ll never walk alone" i kampprogrammet.

Klubbfølelsen er på puben den, der hersker ingen tvil, men Premier League, live in arena, har i løpet av en 10-års periode kun blitt for utlendinger og innvandrerpakk med lommebok som stinker kriminalitet. En grei sammenligning lønn/pris/marked i forhold til Norge, justert med kjøpekraften salget av billetten gir, så skulle prisen på en vanlig Tippeliga-billett vært rundt 3.500 - 4.000 kr. Da spørs det hvor mange som hadde dukket opp på Åråsen/Lerkendal/Ullevål en vanlig søndag....

Sangene, stemningen og lydnivået er ikke til å kjenne igjen fra tidligere, idag er Premier League blitt høflig klapping og kun sporadiske sanger med skikkelig trøkk. Sammenlignet med 70-/80- og begynnelsen av 1990-årene, er Premier League idag dritt dårlig helhetsopplevelse, uten unntak. Fotballen er ødelagt på høyeste nivå i England, og det blir bare værre og værre. På Anfield/Old Trafford/Emirates/Stamford Bridge er det nå bare to-tre kamper i året som kan minne om noe særlig stemning, en FA-Cup semifinale, en Champions League kvart/semifinale i midtuken kanskje. Det er nå blitt vanlig at bortesupportere fra Europa ruler matchen, noe som var fullstendig utenkelig bare for få år siden. Hvorfor skal en vanlig engelskmann med dårlig råd sponse noen overbetalte drittunger med millioner i ukelønn, som etter kort tid i klubben griner seg bort for å få napp i enda flere millioner, og som ikke har klubbfølelse lenger enn til ytterste skjorteknapp? Svaret er enkelt....

Jeg såg et fanzone-program om Premier League er forleden for å få litt inputs, men MINST 90 % av innringerne var utlendinger, først og fremst fra Asia/Afrika!

Premier League er totalt ødelagt. Engelsk fotball trenger et skikkelig krakk, med konkurser over en lav sko. Klubbene tilbake på engelske hender og fotballen tilbake til folket. Da er jo det kanskje et håp om å få se lokale spillere igjen, spillere med klubbfølelse, engelske spillere generellt, og også en liten mulighet for at England kan vinne VM igjen??

Reiser man til England for å oppleve ekte fotball, ekte kjærlighet, ekte glede, så dropper man Premier League, og velger matcher fra Championship og nedover.

(NB! Dette er skrevet fra engelskmann sitt syn, jeg er ikke rasistisk hvis noen skulle tro det, mine beste venner er asiater og også en spanjol og en sør-afrikaner er i min vennekrets. Men man må være litt hard i pennen for å se problemet ;-) )

Kjør debatt!

odds.torvik@gmail.com
- Svar på innlegg
Re: Engelsk fotball
Durable Postet 30.08.2010 20:24 Regnskap
Et lite innspill til Premier Leagues "helsetilstand". Håper supportere av andre klubber bærer litt med meg, men jeg vil bare påpeke at Everton er en klubb som ALDRI har hatt en utenlands manager, gjennom alle sine 132 år har alltid vært eid av, ikke bare engelskmenn, men til og med ekte scousere, har også i dag en scouse- chairman, og har en god del engelske spillere og et velfungerende ungdomsakademi som i mange år har produsert spillere til A-troppen. Everton er kanskje den mest engelske klubben i Premier League og stemningen på Goodison Park er nok blant de beste i toppdivisjonen. Billettprisene på Goodison Park er også blant de laveste i PL.

Selvsagt er det "trøkk" andre steder også, som f.eks Newcastle, West Ham osv, (og Anfield, for all del!) men der har utenlands-innflytelsen vært større. (Gullit, sør-amerikanere, islandske eiere osv.)

Dette er IKKE et stikk til andre klubber, da forholdene i Man.U., Arsenal, Liverpool og Chelsea er et resultat av deres suksess og spesielt deltagelse i Champions' League. På godt og vondt, vil nok de fleste supportere av disse klubbene være enige om. Dessverre er ikke Old Trafford det det engang var og Emirates vil aldri kunne bli som Highbury. Stemingen var nok bedre på "brua" den gang Dennis Wise taklet så det luktet svidd på midtbanen.
Min erfaring er, som trådstarter, at stemningen nedover i divisjonene er en helt annen. Jeg var f.eks på Sheffield Wednesday kamp i fjor, og der var det et trøkk som var langt utenpå det aller, aller meste jeg har opplevd i Premier League. (kanskje bare på Old Firm kamper i Skottland man opplever sterkere kost innen britisk fotball)
- Svar på innlegg
Durable Postet 30.08.2010 20:29 Regnskap
Og er du Everton- eller Liverpool-supporter og først befinner deg på Merseyside for å se kamp, så ta deg en tur over elva og se en Tranmere-kamp på Prenton Park, hvis det passer. Anbefales på det sterkeste!

Billett trenger du ikke å kjøpe, du betaler kontant i inngangen, og du får en all-action League 1-krig, gjerne på en gjørmete bane, med et entusiastisk hjemmepublikum som stort sett skaper bra trøkk. Herlig!   :-D
- Svar på innlegg
kjemos Postet 30.08.2010 20:33 Regnskap
Jeg kan bare si meg helt enig i denne jeg.
Dette er begynnelsen på slutten for engelsk fotball, og, mener jeg, den dagen de ekte supporterne snur ryggen til lagene for godt, så vil også interessen fra de pengesterke avta mere.
Konkursene kommer, det er bare ett tidsspørsmål før det store raset kommer. Kanskje vil de forsøke med ett nord-amerikansk lignende seriesystem, hvor ingen klubber kan rykke ned, og ingen opp;...i hvertfall ikke på sportslige resultater. Ett lag som Man City, og Chelsea må kunne sies å være absolutt verstinger når det gjelder å drepe fotballen. Å gud, som jeg hater disse!!!!
- Svar på innlegg
Tragedier og Holligans
Black Postet 30.08.2010 21:40 Regnskap
Jeg synes det er en meget bra skrevet innlegg, Torvik.

Fotball og samfunn går hånd i hånd. Det gjelder også engelsk fotball. Tragediene  i Bradford, Heysel og Hillsborough på 80 tallet har preget Engelsk fotball. Ståplasser ble gjort om til sitteplasser på grunn av tragediene. En slik enkel sak som endring fra ståplasser til seteplasser hadde en stor innvirkning på atomsfæren på tribunen.

Holligans kom inn i engelsk fotball på 1980 tallet og dermed så var vold en del av fotballverden, dessverre. Det har sammen med tragediene på 80 tallet satt sitt preg på engelsk og internasjonal fotball.

The good old days, kommer de tilbake? Nei, nå har vi et annet samfunn i dag. Fotball og samfunn går som sagt hånd i hånd.

People who care too much about the way they look are bad gamblers.
- Svar på innlegg
Big Beat Boutique sommersam@hotmail.com Postet 30.08.2010 22:28 Regnskap

Bra skrevet, jeg er tildels enig i noe.

"Premier League er totalt ødelagt. Engelsk fotball trenger et skikkelig krakk, med konkurser over en lav sko. Klubbene tilbake på engelske hender og fotballen tilbake til folket. Da er jo det kanskje et håp om å få se lokale spillere igjen, spillere med klubbfølelse, engelske spillere generellt.."

-Jeg er særdeles glad for at jeg slipper å se lokale engelskmenn gampe 90 minutter, nesten uten plan og form over spillet sitt. Fortsatt spiller nesten halve ligaen etter utdatert mønster og vha av i beste fall middelmådig veiledning.

"og også en liten mulighet for at England kan vinne VM igjen??"

-Akkurat det tror jeg bryr nordmenn under 55 ganske lite.

"Reiser man til England for å oppleve ekte fotball, ekte kjærlighet, ekte glede, så dropper man Premier League, og velger matcher fra Championship og nedover."
-Kanskje , jeg har aldri prøvd det. Selv om jeg har sett fotball i England og en del andre land, er det ikke der jeg drar neste gang. Hvis jeg vil ha tenkende fotball som utfordrer meg mentalt i tillegg til å begeistre meg, velger jeg Italia. Vil jeg ha en folkefest, drar jeg til Tyskland.

Jeg tror du har helt rett i at PL ikke er det mest spennende stedet å dra, men alternativet nedover divisjonene i England er såpass elendig at jeg det ikke kunne falle meg inn.

FK Qarabaq - Brann - Bergen
- Svar på innlegg
Durable Postet 30.08.2010 23:48 Regnskap
Endret
30.08.2010 23:52 Durable

Akkurat dette har vel blitt debattert i det vide og det breie tidligere, men etter mitt syn er League 1 mange hakk bedre enn Tippeligaen, både når det gjelder ferdighetsnivå på spillerne, stemning og ramme rundt kampene, underholdningsnivå og spenning i ligaen.
Bredden i engelsk fotball bør ikke undervurderes, og det er en missoppfatning at fotballen nedover i divisjonene er "pub-fotball". Lag som Southampton, Charlton og mange andre spiller ofte fin fotball. Faktisk vil jeg heller si at endel Premier League-lag spiller mer som publag, "neandertal-fotball", med Blackburn, Bolton osv som gode eksponenter for dette.

- Svar på innlegg
nighbet Postet 31.08.2010 00:44 Regnskap
Du har selvsagt mye rett i det du skriver Torvik, men selv om det å gå inn på Old Trafford eller Anfield ( for dem som faktisk vil det...hehe ) ikke er det samme som før, så er det å dra til England å se fotball noe mer enn bare 2 x 45 min.
Det å lande i Manchester, dra på lokale puber å drikke, snakke med folk, taxiturene, taxisjåførene, irske puber med billige drinker. Ja, alt er for meg en total pakke.
Dessuten; de siste 3-4 gangene jeg har dratt over, har jeg valgt å følge United på bortekampene. Det å få bortebillett er ikke like enkelt og her treffer man de som virkelig bryr seg om United. Stemningen er mye bedre enn på Old Trafford... Så bortekamper er det beste.

I tillegg er jeg jo enig i at det å besøke divisjoner lavere ned er helt sjef. Selv vært i Tranmere og på John Aldridge pub i pausen...hehe..
Brygga i Southampton er nydelig og alle servitører der nede ansatt på utseende......Man blir fort sittende der leeenge :)

Mange gode minner dukker opp!

Ja, Torvik.....Stemningen på stadion er muligens dårligere enn før, men lidenskapen, sjarmen og historien er der....Om man leter på de rette plassene :=)
- Svar på innlegg
Trosten Postet 31.08.2010 11:55 Regnskap
Poenget i det veldig pene innlegget til Torvik er vel at vi er inne på en gedigen nedtur. Slik samfunnet har blitt i dag så vil jeg si at nedturen vil vare evig. Det vil alltid være penger som styrer i fremtiden. Snart er lidenskapen og sjarmen helt borte nighbet. Da har vi bare historien igjen, og vi vet jo hvor populært det er å gå på museum. Not! Helsikke! Det er jo mer fristende å snøre på seg de gamle fotballskoa og finne noe som likner på ei løkke i stedet for å betale dyrt for å se fremmede klaske ball. Nå er det snart ikke lokale helter igjen i fotballen. Hadde det vært det så hadde jeg faktisk gledelig betalt dyrt også. Da hadde jeg nemlig visst at klubben gikk bra samt at ringvirkningene for lokalområdet hadde vært så mye større. Naiv? Mulig det, men folk ser vel hvor det er på vei nå. Rakt til helvete!

Selv har jeg mistet fotballgleden for lenge siden. Grunnene er blant annet som nevnt over. Hvem seriøst digger et lokalt lag med folk fra nord til sør ispedd en og annen fra Sverige og fjernere strøk som afrika og andre kuriositeter. Folk som tenker penger og er like trofaste som ei flyfille. Da er det faktisk bedre ting å finne på. 

Enn så lenge kan det gå med landskamper som betyr noe. Selv der sliter jeg når knapt en jævel spiller fotball i Norge. Sverige, Danmark, Tyskland, Frankrike, England, Japan og hvor de nå befinner seg. Nei, fotballen er definitivt ikke som før. Verden forandrer seg på godt og vondt. Veldig mye er ikke av det gode dessverre!

Trosten (som nå seriøst er redd for at han setter vel stor pris på Torvik... Flere som blir mykere med årene...:-) Må ta meg sammen!)

THE ONLY THING I`M ADDICTED TO..http://www.miinto.no/
- Svar på innlegg
Big Beat Boutique sommersam@hotmail.com Postet 31.08.2010 23:54 Regnskap
Enig i det du sier om både Blackburn og Bolton. Som du også er inne på kan det legges til flere PL lag. Men jeg klarer ikke å se hvordan lag nedover i systemet skal ha så mye å fare med. Det er tross alt de utenlandske kvalitetsspillerne og ikke minst den taktiske kløkten til Mourinho, Ancelotti, Benitez, Wenger, SAF og etterhvert Mancini som har stått for det som er av godsaker i PL. Nivået på managere i England er latterlig, det samme er de hjemlige spillernes tekniske og taktiske kvaliteter. Nedover i systemet er det til tider grufullt.

Holland, Portugal og Frankrike er for meg langt å foretrekke foran lavere engelske divisjoner hvis jeg først skal holde meg vekke fra PL og serie A.

FK Qarabaq - Brann - Bergen
- Svar på innlegg