Denne siden krever javascript
Bet365|Betfair|Betsafe|Betsson|Centrebet|Expekt|NordicBet|PinnacleSports|Unibet
DISKUSJONSFORA

Øvrige » Travprat

Tilbake til forum
Forus 5.3 - hvor tungt var det?
Rolf S Postet 09.03.2010 22:43 Regnskap
Utfra resultatlistene kan det virke som at banen var rundt 5 sek for tung. Ble det i lørdagens RD-sending nevnt noe om hvor tunge forhold det var ?

Mvh
Rolf S
- Svar på innlegg
Re: Forus 5.3 - hvor tungt var det?
osmark Postet 09.03.2010 22:48 Regnskap
Av det lille jeg så, så sa vel Kai J 4-5 sek, etter at han vant med Opals Pride
- Svar på innlegg
Re: Forus 5.3 - hvor tungt var det?
EG Postet 09.03.2010 23:51 Regnskap
Hørte det samme som osmark, 4-5 sekunder for tung. Selv har jeg lagt inn 4 sekunder for tung bane etter å ha vurdert tidene.

Jeg er enestående:
Jeg forstår noe ingen andre forstår - min egen humor
Jeg er enestående:
Jeg gjør noe som ingen andre gjør - jeg ler av mine egne vitser
- Svar på innlegg
Takk til begge!
Rolf S Postet 10.03.2010 00:39 Regnskap
- Svar på innlegg
Dette var litt rart
Black Postet 10.03.2010 15:29 Regnskap
for jeg holder på å lese Andrew Beyer sine bøker om speed tall. Jeg hadde tenkt å høre med Rolf hvordan han rangerte Forus banen, etter å lest om den i TGN. Banen var utrulig treg, har den nok vært tregere? Husker på Leangan et år at Atle Solhus vant noen V75 løp hvor banen var et gjørmehøl og man mente at Solhus hadde fordel av at han var så lett.
Jeg får et inntrykk av at dere gutta ikke bruker Beyer sin tilnærming til beregning av hvor mye tregere banen er, men bruker litt fingeren i været??
- Svar på innlegg
Speedtall & finger'n i været
EG Postet 10.03.2010 16:29 Regnskap
Jeg må dessverre med skam bekjenne at jeg har lest fint lite spilleteori annet enn det som av og til drypper ned her på Oddsnet fra deg, Black, og andre som er vel bevandret i slik kunnskap.

Når det gjelder speedtall så er jeg ingen spesiell tilhenger av å bruke slike annet enn som indikasjon på form og kapasitet. Som eksempel, dersom jeg ser at en hest kommer godt ut på gjennomsnittstider samtidig som hesten har vist seiersvilje eventuelt vist form, står spormessig riktig til sammen med en bra kusk (trenger ikke å være den beste eller mest meriterte), tidene den siste tiden har flere ganger vært bedre enn tidligere og kommer gunstig ut i forhold til andre hester, bra rapporter, kan få tet eller en annen bra posisjon (avhengig av kjennskap til hest/kusk/motstand) - dersom mesteparten av disse kriteriene oppfylles - da har jeg en soleklar bankerkandidat og særlig dersom hesten i tillegg er underspilt. Nå er det sjelden at alle disse kriteriene oppfylles, men oppnådde km-tider er en indikasjon som er relativt enkel å lese.

Når det gjelder hvor tung banene er, så lytter jeg på Rikstoto Direkte hva kusker eller annet fagpersonell uttaler, eventuelt sjekker jeg vinnertider (kanskje også tider på andre hester i feltet) og sammenligner disse med tidligere oppnådde tider, gjerne på samme bane. Dersom mange vinnerhester setter personlig rekord når jeg tar oppnådd km-tid minus tung bane målt i sekunder, så skjønner jeg at det er noe feil. Også motsatt, dersom det er stort avvik andre veien.

Når det gjelder å anslå baneforhold så har jeg i mange år mast på DNT/Rikstoto om at de må legge større og mer systematisk vekt på dette. Jeg tror faktisk at jeg er en av de som har oppnådd at Rikstoto er blitt flinkere til å oppgi værforhold, men dessverre fortsatt er svake på å oppgi baneforhold og disse finnes heller ikke i resultatlistene.

Eller så er dette med baneforhold og hvilke utslag det gir for den enkelte hest ikke så lett å tyde. Hestene takler harde, løse, isbaner, pigger og slikt på veldig ulike måter. Jeg har sett at enkelte hester har vært i nærheten av sine personlige rekorder når det har vært meldt om vanskelige baneforhold mens andre presterer langt under pari under samme forhold. Dette har selvsagt også med måten som hestene traver på - ganglaget. Dette kan enkelte ganger gi seg underlige utslag som at hester i lave grunnlag vinner på langt bedre tider på mellomdistanse enn hester i høyere grunnlag vinner på sprint på tross av at løpsopplegget har vært ganske likt eller tilnærmet normalt.

Jeg er enestående:
Jeg forstår noe ingen andre forstår - min egen humor
Jeg er enestående:
Jeg gjør noe som ingen andre gjør - jeg ler av mine egne vitser
- Svar på innlegg
Re: Solhus
grøn Postet 10.03.2010 16:42 Regnskap
Kan bekrefte det. Jeg mener å huske at Atle Solhus vant fire eller fem løp innenfor V.75 rammen den dagen fordi en jeg kjenner er Solhus fan. Denne personen hadde spilt Solhus i nesten alle løp untatt i siste og gikk glipp av en god slump penger den gangen. Det er ihvertfall 5 år siden og banen var ett gjørmehøl.

Vinner av oddsnetligaen 3.div avd.E sesong.2
- Svar på innlegg
Re: Speedtall & finger'n i været
Black Postet 10.03.2010 19:41 Regnskap
Andrew Beyer sier at mange som oppdager speedtall  tror det er svaret på alt, men han sier at det er bare tull. Han trekker frem mye av du har med i ditt innlegg og at disse momente må  vektlegges når man velger ut sitt spilleobjekt Beyer skriver også om galopp og speedtall har en mye større betyding i galopp enn i trav.

Jeg tror nok det er få på oddsnet som har så mye kunnskap om spill og hva som skal vektlegges når man skal plukke ut som spillobjekter som du har. :)
- Svar på innlegg